Cercar en aquest blog

dimecres, 24 d’octubre del 2012

L'educació en la Comunicació Audiovisual


La meva primera classe de COED amb l’Imma va ser el dimarts 2 d’octubre. Va ser molt dinàmica i divertida. Girava entorn a la descripció però de manera singular, diferent a com s’ensenyaria a una classe. Ho va fer mostrant-nos diferents models.
Al començament de la sessió vam vam escoltar 4 cançons i vam anar comentant què ens transmetien, què pensàvem, què volien dir.
La primera va ser “El Gripau blau”; aporta una lliçó moral.

La segona era “Lila”; descriu a una noia única, especial.

La tercera ens va posar “Pedro Navaja”. Explica la vida d’aquest home.

I l’última va sonar “Com un puny”. Transmet els sentiments de tristesa per la distància que separa a dos enamorats.






Seguidament ens va posar la narració d’un conte. El conte de l’Abiyoyo d’en Xesco Boix. Un conte on participen un grup de nens i li dona un toc de creativitat. Descriu el personatge Abiyoyo.
En tercer lloc, l’Imma ens va posar un seguit d’imatges on havíem d’explicar què ens transmetien, què enteníem i què vèiem. En aquest cas es tractava de la poesia visual d’en J. Brossa.





I finalment, per acabar la classe amb molt bon sabor de boca, vam escoltar i visualitzar el videoclip de “Summercat” dels Billie the vision and the dancers, l’anunci d’Estrella Damm que va traspassar barreres l’estiu de 2009.
Vam adonar-nos que els detalls són importantíssims (amb un grup d’ancians el missatge no hagués estat el mateix), la música i les imatges són crucials també. A més, vam veure que en un vídeo es pot transmetre tot el que vulguis i pots fer que els telespectadors s’involucrin com si ho estiguessin vivint en primera persona. 



Amb relació amb el que vam treballar a la classe passada, avui dimecres 24 d'octubre,  hem visionat una entrevista del professor i investigador del Departament d'estudis de Comunicació social de la Universitat de Guadalajara (Mèxic), en Guillermo Orozco. L'entrevista parla de l'educació en comunicació audiovisual.

Al llarg de l'entrevista se li plantegen un seguit de preguntes. Entre d'altres, si pel simple fet de ser audiència, hem adquirit les competències comunicatives necessàries. Una altra seria, com s'entén l'educació en els mitjans. També, si els mitjans contribueixen al reforç de l'educació i finalment com es pot adjuntar les tecnologies amb l'educació tradicional.

Les conclusions que es podrien treure després d'haver-lo escoltat amb deteniment serien les següents:
  • La realitat no és el què veiem. És una modificació, representació i selecció d'algú. Hem de saber el medi, no ens han de manipular. El que realment és no es correspon amb el que veiem.
  • Hem d'exigir la responsabilitat als mitjans de comunicació. Vulguin o no, estan educant a l'audiència.
  •  Els mitjans de comunicació, l'escola i la família ens han d'ensenyar com veure, veure els "making off's", ensenyar que els productes que trobem al supermercat no són els mateixos que apareixen als anuncis, etc.
  • Ens hem preocupat molt de dotar les escoles de l'instrument (ordinadors), com fer-lo servir... però hem deixat de banda la part pedagògica, la més important, ja que lo altre és el suplement.
  • Amb l'autodidactisme no hi ha suficient. Ens hem de formar en saber llegir, escriure, parlar i escoltar.

És una entrevista molt bona que et fa reflexionar sobre aspectes que no t'hi havies parat a pensar abans. Os recomano que si teniu temps el mireu, és molt interessant i val la pena!
Aquí os adjunto el link per visionar-lo:

A banda del visionat de l'entrevista i seguidament debatre les idees claus, l'Imma ens ha passat un parell de cops l'anunci de Galerias Preciados i l'hem analitzat amb relació a l'entrevista. Tot el què hem vist a simple vista no és tal qual, sinó que s'amaguen missatges que molts cops passen desapercebuts. 

Mirant l'anunci superficialment ens n’adonem que la veu en "off" que parla fa referència a la roba, a la seva durabilitat i resistència. A més, mostra un seguit d'entremaliadures, unes 14, que ens fan gràcia i fan que somriguem. Però si ens parem a pensar, el missatge que transmet als nens no és educatiu, sinó al contrari.

Si ens anem aventurant en el significat real de l'anunci ens n’adonem que transcorre en dos espais ben diferenciats. Primer de tot, quan estan a classe, un ambient avorrit, en canvi, un cop ha sonat el timbre, l'ambient es mostra dinàmic i divertit. D’altra banda, la il•luminació també juga un paper important. A l'aula, la il•luminació és fosca i es contraposa amb la lluminositat que hi ha al sortir. Per acabar, la música també acompanya i li dona un significat més intens. A la classe el silenci és absolut i només se senten les busques del rellotge i a mesura que ens apropem al pati la música va sonant en forma de vals i poc a poc es va animant.

Aquest és un molt bon exemple de la informació amagada que ens transmeten cadascun dels anuncis. És important que siguem del tot conscients que els anuncis no són reals, sempre van cap a un objectiu en concret, manipular a l'audiència i que fem el que ells vulguin. Com a docents, hem de transmetre’ls-hi als alumnes i que també siguin partícips d’aquesta tergiversació de la realitat.

A banda de l'anàlisi de l'anunci, personalment m'ha agradat molt i m'ha fet treure un somriure d'orella a orella. Crec que està molt ben buscat i que aconsegueixen l'objectiu establert. Des d'aquí els felicito.

La sessió d'avui m'ha servit per mirar tot amb un ull més crític. Ara quan miri els anuncis ho faré de diferent manera i buscaré la informació amagada que hi ha en cadascun d'ells.

I per acabar d’interioritzar tot el que hem après a aquesta classe, ara analitzaré pel meu compte, un anunci triat per mi. En aquest cas he triat el nou anunci que ha fet la marca Bimbo per a patrocinar el nou Pà Bimbo 100% natural. En ell surt l'Eduard Punset, una de les figures de moda d'aquest temps. I l’he triat ja que tothom s'ha fet ressò d'ell i tothom en parla.

Primerament, m'agradaria destacar que en aquest anunci introdueixen una persona coneguda, en aquest cas un escriptor, una persona intel•ligent, culta i fiable. A part, surten tres noies, podrien ser estudiants i se les veu sense suficients recursos i no molts diners. Aquí, podríem deduir que si aquestes noies poden comprar aquest pa de motlle, no serà gaire car. Un altre dels avantatges amb els que juga és que es patrocina un producte d'una marca familiar, coneguda i estimada per a tots. En aquest sentit, ja ens transmet fiabilitat i confiança. Un altre al•licient és que si ja el pa Bimbo de sempre ens agrada, aquest és encara millor (no es posa dur), no té conservants i no és artificial. Actualment, lo natural atrau. Per acabar de convèncer als telespectadors, l'anunci acaba amb el brindis de les tres noies (que no menjaven pa) i en Punset.
La conclusió final és que un cop tastat aquest nou pa de motlle, les noies han optat per comprar-lo i adquirir-lo a la seva dieta. Aquest perfil de noia que apareix, com he comentat abans, sembla una noia estudiant, amb interessos, cultura, etc. Un altre factor que ens és encara més fiable si cap.

Per acabar l'anàlisi d'aquest anunci, juga amb el factor còmic, que és l'accent de l'Eduard Punset que obra la porta a moltes imitacions i fa que es parli i es comenti entre la gent i que tota aquella gent que no l'ha vist, busqui l'anunci per assabentar-se del què parlaven els seus amics.

A continuació os adjuntaré l'anunci per si encara no heu tingut l'oportunitat de veure'l:



Fins aviat i a ser feliç@s! :-D

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada