Cercar en aquest blog

dimecres, 31 d’octubre del 2012

Saber escoltar, escriure, parlar i llegir

El dimecres 10 d'octubre a classe de COED vam refrescar i profunditzar sobre aspectes que ja havíem après en cursos anterior. Primerament vam tractar la competència comunicativa i quins són els seus components.

La competència comunicativa és el terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la.

I els seus components són els següents:
- Competència lingüística
- Competència sociolingüística
- Competència discursiva
- Competència estratègica


A l’última part de la classe, l'Imma va explicar què eren les habilitats lingüístiques i la definició de cada una d'elles.

Les habilitats lingüístiques són les següents:
- Llegir (codi escrit, receptor)
- Escriure (codi escrit, transmissor)
- Parlar (codi oral, transmissor)
- Escoltar (codi oral, receptor)

A l’hora d’explicar-ho ho va fer mitjançant l'estudi que havia portat a terme la Isabel Solé l'any 1992.

Quan explicava una de les seves característiques va posar èmfasi en la paraula INFERÈNCIA ja que diu que és una de les seves preferides i que és probable que surti a l'examen. Per aquesta raó, trobo oportú definir què és.

La inferència és l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, és a dir del context.

A més, quan va parlar d' escoltar, va desglossar les característiques que ha de tenir un bon oient i vaig arribar a la conclusió que saber escoltar és molt difícil i no entenc perquè no ens ensenyen a l'escola a fer-ho ja que només ens ensenyen a "fer silenci". Crec que si sabéssim escoltar el món aniria molt millor i hi hauria molts menys problemes. Així que una de les tasques importants a l’hora de ser mestra serà ajudar als nens a que escoltin i gaudeixin escoltant.

                                       
                                      




Aquesta última classe de COED va ser molt profitosa i em va servir per ordenar i clarificar molts dels conceptes que em rondaven pel cap.


Continuant amb les classes teòriques, el dimecres 17 d'octubre vam comentar, explicar i analitzar el text de Descriure escriure de Cassany escrit l'any 1987. Com a tema clau parla de les diferències i semblances del codi escrit amb l'oral i de la visió de Scinter i Vigner.
Durant el comentari del text i l'exposició de les idees principals, l'Imma ha anat introduint teoria acompanyada d’un esquema, la qual ha estat explicada en cursos anteriors.

Resum de l’esquema:

Carcaterístiques o propietats del text/discurs

1. Descriptives:
- Adequació
- Coherència
- Cohesió
2. Prescriptives:
- Correcció
- Variació (o estil)
A més, ha explicat els conceptes de l'esquema i ens ha anat exponent diferents exemples diaris que van molt bé per acabar d'entendre i assimilar els nous conceptes adquirits.

Si voleu més informació sobre el llibre que hem treballat a classe, aquí os deixo el link on hi podeu trobar més coses:

Realment, a mesura que van passant les classes, et vas adonant de què hi ha moltes coses de les que no et pares a pensar i que són realment sorprenents. Com per exemple, que a l'hora d'usar el codi escrit o oral, la diferència és bastant gran quan abans creia que era bastant semblant.


Profunditzant més sobre les habilitats lingüístiques, a la classe d’avui dimecres 31 d'octubre, hem treballat el procés de composició escrita i com a complement, l’Imma ens ha donat unes fotocòpies on ho explica molt bé.

Primerament, abans de començar un redactat ha d'haver una planificació que es divideix en:
1) Generar: Donar entrada a les informacions que tenim emmagatzemades a la memòria.
2) Organitzar: Classificar les dades que emergeixen de la memòria.
3) Formular objectius: Elabora els objectius que dirigiran el redactat.

S'ha d'analitzar la situació comunicativa, fer una pluja d'idees i documentar-se, i després s'ha de seleccionar i ordenar la informació obtinguda. Tot aquest procés és millor fer-ho amb algun suport escrit que no mentalment.

Un cop es tinguin clar els objectius i què es vol dir es començarà el segon pas que consta de la redacció. L'escriptor transforma les idees de la planificació en un text adequat i coherent, tenint en compte l'estructura del text, els connectors, la puntuació i l'estil.

Finalment, es realitzarà la revisió. L'escriptor haurà de rellegir l'escrit i avaluar-lo refent els aspectes que es cregui que s'han de millorar. La Imma ens ha dit que hauríem de revisar el text 2 cops. El primer s'ha de mirar si tot el que es vol dir està ben dit i si s'entén i  a la segona revisió s'ha de mirar l'aspecte més formal, faltes d'ortografia, puntuació, etc. Això sí, perquè la revisió sigui bona no es pot fer just acabar el treball sinó que s'ha de deixar "refredar".


Ha sigut un matí una mica estressant. L'arribada a la universitat es feia difícil ja que hi ha programada una vaga de TMB. El metro anava ple ja que hi ha serveis mínims..  A més, estava diluviant, feia molt de vent i molt de fred i que molts companys no han pogut assistir-hi. D’altra banda, ha sigut una classe molt útil, m'ha servit per adonar-me que hi ha moltes coses que no les faig, per ignorància, vagància.. però que són realment molt importants. A més, ens ha donat vocabulari per ajudar-nos a redactar millor i per utilitzar-lo a l’hora de fer treballs i així millorar la presentació i el redactat dels treballs que és una part imprescindible i ajuda a tenir una bona nota.

Així que tots els que m'esteu llegint, os recomano que ho feu. Al començament serà més costós però poc a poc notarem el canvi i estarem satisfets del gran canvi!

Fins aviat i a ser feliç@s! :-D

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada