La competència
comunicativa és el terme més general per definir la capacitat
comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant el coneixement de la
llengua com l'habilitat per utilitzar-la.
I els
seus components són els següents:
- Competència lingüística
- Competència sociolingüística
- Competència discursiva
- Competència estratègica
A l’última
part de la classe, l'Imma va explicar què eren les habilitats
lingüístiques i la definició de cada una d'elles.
Les habilitats
lingüístiques són les següents:
- Llegir (codi escrit, receptor)
- Escriure (codi escrit, transmissor)
- Parlar (codi oral, transmissor)
- Escoltar (codi oral, receptor)
A l’hora
d’explicar-ho ho va fer mitjançant l'estudi que havia portat a terme la Isabel Solé l'any 1992.
Quan
explicava una de les seves característiques va posar èmfasi en la paraula INFERÈNCIA ja que diu que és una de les
seves preferides i que és probable que surti a l'examen. Per aquesta raó,
trobo oportú definir què és.
La inferència és
l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta,
és a dir del context.
A més,
quan va parlar d' escoltar, va desglossar les característiques que ha de
tenir un bon oient i vaig arribar a la conclusió que saber escoltar és
molt difícil i no entenc perquè no ens ensenyen a l'escola a fer-ho ja que només
ens ensenyen a "fer silenci". Crec que si sabéssim escoltar el món
aniria molt millor i hi hauria molts menys problemes. Així que una de les
tasques importants a l’hora de ser mestra serà ajudar als nens a que escoltin i
gaudeixin escoltant.
Aquesta
última classe de COED va ser molt profitosa i em va servir per ordenar i
clarificar molts dels conceptes que em rondaven pel cap.
Continuant amb les
classes teòriques, el dimecres 17 d'octubre vam comentar, explicar
i analitzar el text de Descriure escriure de Cassany escrit l'any 1987. Com a tema clau parla de les diferències
i semblances del codi escrit amb l'oral i de la visió de Scinter i Vigner.
Durant
el comentari del text i l'exposició de les idees principals, l'Imma ha anat
introduint teoria acompanyada d’un esquema, la qual ha estat explicada en
cursos anteriors.
Resum
de l’esquema:
Carcaterístiques o propietats del text/discurs
1. Descriptives:
- Adequació
- Coherència
- Cohesió
2. Prescriptives:
- Correcció
- Variació (o estil)
A més,
ha explicat els conceptes de l'esquema i ens ha anat exponent diferents
exemples diaris que van molt bé per acabar d'entendre i assimilar els nous
conceptes adquirits.
Si
voleu més informació sobre el llibre que hem treballat a classe, aquí os deixo
el link on hi podeu trobar més coses:
Realment,
a mesura que van passant les classes, et vas adonant de què hi ha moltes coses de
les que no et pares a pensar i que són realment sorprenents. Com per exemple,
que a l'hora d'usar el codi escrit o oral, la diferència és bastant gran quan
abans creia que era bastant semblant.
Profunditzant
més sobre les habilitats lingüístiques, a la classe d’avui dimecres 31
d'octubre, hem treballat el procés de composició escrita i com a
complement, l’Imma ens ha donat unes fotocòpies on ho explica molt bé.
Primerament,
abans de començar un redactat ha d'haver una planificació que es
divideix en:
1) Generar: Donar entrada a les informacions que tenim emmagatzemades a la memòria.
2) Organitzar:
Classificar les dades que emergeixen de la memòria.
3) Formular
objectius: Elabora els objectius que dirigiran el redactat.
S'ha
d'analitzar la situació comunicativa, fer una pluja d'idees i documentar-se, i
després s'ha de seleccionar i ordenar la informació obtinguda. Tot aquest
procés és millor fer-ho amb algun suport escrit que no mentalment.
Un cop
es tinguin clar els objectius i què es vol dir es començarà el segon pas que
consta de la redacció. L'escriptor transforma les idees de la
planificació en un text adequat i coherent, tenint en compte l'estructura del
text, els connectors, la puntuació i l'estil.
Finalment,
es realitzarà la revisió. L'escriptor haurà de rellegir l'escrit i
avaluar-lo refent els aspectes que es cregui que s'han de millorar. La Imma ens
ha dit que hauríem de revisar el text 2 cops. El primer s'ha de mirar si tot el
que es vol dir està ben dit i si s'entén i a la segona revisió s'ha de
mirar l'aspecte més formal, faltes d'ortografia, puntuació, etc. Això sí,
perquè la revisió sigui bona no es pot fer just acabar el treball sinó que s'ha
de deixar "refredar".
Ha
sigut un matí una mica estressant. L'arribada a la universitat es feia difícil
ja que hi ha programada una vaga de TMB. El metro anava ple ja que hi ha
serveis mínims.. A més, estava
diluviant, feia molt de vent i molt de fred i que molts companys no han pogut
assistir-hi. D’altra banda, ha sigut una classe molt útil, m'ha servit per
adonar-me que hi ha moltes coses que no les faig, per ignorància, vagància..
però que són realment molt importants. A més, ens ha donat vocabulari per
ajudar-nos a redactar millor i per utilitzar-lo a l’hora de fer treballs i així
millorar la presentació i el redactat dels treballs que és una part
imprescindible i ajuda a tenir una bona nota.
Així
que tots els que m'esteu llegint, os recomano que ho feu. Al començament serà
més costós però poc a poc notarem el canvi i estarem satisfets del gran canvi!
Fins aviat i a ser feliç@s! :-D
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada